Wykreuj 5 cech przywódczych, zgłęb tajniki zarządzania oświatą.
Metody zarządzania znacząco zmieniły się na przestrzeni ostatnich lat. Przemiana światopoglądowa, oraz ciągły rozwój badań nad efektywnością pracy i samopoczucia pracowników, wpłynęły na zmianę podejścia menadżerskiego. Obecnie dobry kierownik nie ogranicza się jedynie do wydawania poleceń i kontroli efektów pracy. Odpowiedni przywódca musi być liderem zespołu, a nie jego dowodzącym. Jego zaangażowanie w dobre wyniki powinno być dobrze widoczne dla podwładnych, aby mogli oni czerpać z niego przykład, zamiast kierować się nienawiścią do wyżej postawionego pracownika.
Zarządzanie w oświacie nie jest łatwe, dlatego osoba, która decyduje się na objęcie kierowniczego stanowiska, powinna być w pełni kompetentna i posiadać odpowiednie cechy przywódcze. Niezbędne kompetencje możesz zdobyć, jeśli wybierzesz zarządzanie oświatą studia podyplomowe online. To odpowiedni kierunek, aby nie tylko nabyć umiejętności zawodowe, ale także nauczyć się cech odpowiednich dla przywódcy. Studia można z pracą, ze względu na wygodną formułę 100% online. Wyróżniliśmy 5 cech, które możesz w sobie wykreować, by stać się dobrym kierownikiem.
1. Umiejętność współpracy
Nie ograniczaj swojej pozycji zawodowej jedynie do wydawania poleceń. Kiedy nasze rządy są zbytnio autorytarne, nietrudno o bunt w załodze pracowniczej. Dobry zarządzający powinien ciągnąć swój zespół do przodu i świecić odpowiednim przykładem, a nie jedynie wydawać komendy. Dzięki współzawodnictwu w zarządzaniu możesz zbudować ogromną więź, ze swoimi podwładnymi, którym nie będzie zależeć jedynie na odebraniu pensji, ale także na Twoim zadowoleniu i odpowiednim funkcjonowaniu placówki.
2. Empatia
Jako osoba odpowiedzialne za funkcjonowanie zespołu placówki oświatowej, musisz liczyć się z szeregiem problemów, z jakimi boryka się grono pedagogiczne. Surowy osąd i bezwzględność w opracowanym wcześniej harmonogramie to nie zawsze odpowiednia reakcja. Oczywiście osoba zarządzająca musi być stanowcza, aby do organizacji nie wkradł się bałagan, ale pracownik, do którego podeszliśmy w sposób „ludzki”, odpłaci się tym samym.
3. Komunikatywność.
Odpowiednia komunikacja to klucz do sukcesu każdej organizacji, zwłaszcza o charakterze oświatowym gdzie bardzo dużo się rozmawia. Ciągłe zmiany w planie zajęć, „trudni” uczniowie, czy bieżące sprawy dotyczące dobra dzieci i uczniów wiążą się z ciągłym planowaniem i debatą na temat bieżących działań. Umiejętność budowania jasnego przekazu jest bardzo cenna na rynku pracy i pomaga w codziennej organizacji obowiązków.
4. Pewność siebie
Jak Cię widzą, tak cię piszą. Zarządzanie w oświacie wymaga wypracowania sobie odpowiedniego autorytetu zarówno wśród pracowników placówki dydaktycznej jak i uczniów. Podejmuj mądre i przemyślane decyzje w sposób pewny. Pamiętaj, pójście na kompromis lub uległość w jakiejś sprawie to nie jest oznaka słabości!
5. Wiedza i kompetentność.
Zdecydowanie najważniejszą cechą osoby zarządzającej oświatą jest wiedza i kompetentność. Aby skutecznie kierować ośrodkiem dydaktycznym, musimy mieć szczegółową wiedzę z zakresu administracji placówek, zarządzania zasobami ludzkimi, finansami oraz oświatą, organizacji planów zajęciowych, znajomości rozwiązań technologicznych, które będą miały zastosowanie w placówce dydaktycznej i wiele więcej.
Zarządzanie oświatą studia podyplomowe
Aby wykreować wszystkie powyższe cechy, opanować niezbędną wiedzę oraz zdobyć odpowiednie kompetencje, warto wybrać się na studia podyplomowe. Zarządzanie oświatą to kierunek odpowiedni dla osób zajmujących się problematyką oświatową w jednostkach samorządu terytorialnego, dyrektorów placówek oświatowych i szkół oraz osób, które aspirują do piastowania stanowisk kierowniczych w oświacie. Podczas dwóch semestrów kandydat nabywa odpowiednią wiedzę do wykonywania zawodu. Ofertę kierunku zarządzania oświatą na studiach podyplomowych oraz pozostałe kierunki przydatne dla nauczycieli znajdziesz na https://www.ckp-lodz.pl/studia-podyplomowe-dla-nauczycieli